Pohrebné obrady

Pohrebné obrady

Katolícky pohreb

Pri nahlásení pohrebu je potrebné priniesť:

  • KÓPIU ÚMRTNÉHO LISTU z matriky
  • LIST O PREHLIADKE MŔTVEHO od lekára.

Ako postupovať pri nahlásení pohrebu?

Aby ste mohli na faru doniesť potrebné dokumenty, je nutné najskôr navštíviť Matričný úrad (v mieste úmrtia), kde vám vystavia Úmrtný list. Radi vám takisto poradia v ďalšom postupe.

Skôr ako prídete na faru, pokúste sa kontaktovať správcu cintorína, aby ste sa informovali o možnosti a podmienkach nájmu chladiacej miestnosti a obradnej miestnosti na cintoríne vo Veľkých Uherciach.

Po výbere pohrebnej služby a predbežnom dohodnutí termínu pohrebu s nimi, príďte, prosím, na faru so všetkými potrebnými papiermi, aby sme mohli odsúhlasiť, prípadne pozmeniť definitívny termín pohrebu.

Ak zvažujete kremáciu...

Cirkev (navzdory rozšírenému mylnému vedomiu) neodsudzuje prax kremácie, avšak nariaďuje, aby sa i popol zo zosnulého riadne pochoval. Kongregácia pre náuku viery vydala dňa 15.08.2016 inštrukciu, v ktorej vysvetľuje toto nariadenie a zakazuje veriacim ponechávať si popol zo zosnulého v domácnostiach, či iných miestach, alebo ho rozsýpať. Tým pozostalým, ktorí by mali takýto úmysel, má kňaz odmietnuť katolícky pohreb.

Liturgia dňa

Liturgické čítania

(čítania pri svätej omši)

Breviár

(modlitba Liturgie hodín)
Svätec dňa

Justín

Rádio Vatikán
Dnešné vysielanie
(aktívne po 20:15)

  Včerajšie vysielanie

Kontakt

(038) 748 68 64


velke.uherce@fara.sk


web counter
Zavrieť   X

Justín, mučeník

Svätý

Sviatok: 1. jún

* okolo 100 Flavia Neapolis, dnes Nablus, Palestína

† okolo 165 Rím

Atribúty: palma

Význam mena: čestný, poctivý (lat.)

Patronát: Patrón filozofov

Sv. Justín sa narodil okolo roku 100 v meste Flavia Neapolis (biblický Sichem), dnes Nablus v Sýrskej Palestíne. Jeho rodina bola pohanská. V mladosti študoval pohanských básnikov, rečníkov, dejepiscov a filozofov. Kvôli štúdiu odcestoval do Atén, do centra vtedajšej kultúry. Počúval viacero filozofov, ktorí boli zástancami stoicizmu, peripatetizmu, pytagorejcov a platonikov. Zakotvil u platonikov, učenie Platóna sa mu zdalo najviac zodpovedajúce skutočnej pravde. Raz, ako tak na morskom brehu rozmýšľal o tomto učení, stretol zrazu neznámeho starca. Ten sa dal s ním do reči o otázkach filozofie a ľudského šťastia. Starec mu dlhšie potom rozprával o kresťanskej pravde a odporučil mu, že ak chce naozaj poznať pravdu, nech sa modlí a študuje kresťanské knihy. Hoci Justín počul o kresťanoch rôzne nepravdivé chýry – vraj sa na nočných bohoslužbách dopúšťajú orgií a jedia ľudské mäso, začal sa zaujímať o toto učenie. Zašiel na súdne pojednávania s kresťanmi, ktorých odsúdili pre ich vieru. Dojímalo ho, že sa nechceli vzdať svojho presvedčenia. Keď to videl, povedal si: „nie je možné, aby títo ľudia boli oddaní neprávostiam a telesnosti!“ Rozhodol sa stať sa kresťanom. Rok a miesto jeho krstu však nepoznáme. Možno to bolo v Efeze v Malej Ázii okolo roku 130.

Justín ďalej žil svätým a prísnym životom a zo všetkých síl sa snažil šíriť Kristovu múdrosť a pravdu, najmä medzi vzdelanými ľuďmi. Vo svojich spisoch sa často obracia na rímskych a gréckych filozofov. Aj po krste si obliekal plášť filozofov, navštevoval hlavné kultúrne strediská rímskej ríše, zakladal školy podľa vzoru vtedajších filozofických škôl a učil všetkých, ktorí k nemu prichádzali. Takto sa stal apologétom (obhajcom viery kresťanov). Napísal veľmi veľa spisov, krížom-krážom precestoval celé rímske impérium. Žiaľ, z jeho diel sa zachovalo veľmi málo – názvy poznáme z Euzébiových Cirkevných dejín, takmer úplné diela sa nám zachovali len tri: dve Apológie a Dialóg so Židom Tryfónom. Prvá Apológia je určená pre cisára Antonia Pia (138-161). Justín v nej obhajuje kresťanov a vyvracia klebety o nich. Poukazuje na skutočný spôsob života kresťanov, na pestovanie čností, čestný život. Na základe tejto Apológie potom cisár zakázal mučiť kresťanov a habať im majetky kvôli ich presvedčeniu. V Dialógu so Židom Tryfónom dokazuje, že život a učenie Krista je naplnením Starého zákona, že on je pravým, pred stáročiami prisľúbeným Mesiášom. Druhú Apológiu poslal cisárovi Markovi Auréliovi a Luciovi Comodovi. V nej sa tiež zastáva kresťanov, vysvetľuje kresťanské obrady, opisuje čisté mravy, dobročinnosť, starosť o chorých atď. Onedlho potom mal verejnú dišputu s pohanským filozofom Krescenciom. Justín ho svojimi argumentmi premohol a zahanbil. Krescencius sa urazil a udal ho. Rímsky prefekt Junius Rusticus dal Justína uväzniť spolu s jeho šiestim žiakmi. Nútil ich obetovať pohanským bohom. Ale ani vyhrážkami ich k tomu nedonútil. Nakoniec ich odsúdil na smrť. Všetkých zbičovali a nakoniec sťali. Presný rok ich smrti nepoznáme, ale predpokladá sa, že to bolo roku 165 za čias vlády Marka Aurélia.

zdroj: zivotopisysvatych.sk

Zavrieť   X