Manželstvo

Manželstvo

Katolícky sobáš

Ako postupovať pri uzatváraní sviatosti manželstva v našej farnosti?

  • Ak máte záujem o vyslúženie sviatosti manželstva v našej farnosti, navštívte (kontaktujte) ma, prosím, v čase úradných hodín.
  • O svojom úmysle uzavrieť sviatosť manželstva príďte informovať čím skôr, najneskôr však šesť mesiacov pred sobášom. V mnohých prípadoch je totiž potrebné vybaviť viac vecí, čo si vyžaduje dlhší čas.
  • Po dohode sa zúčastniť sobášnej náuky snúbencov.
    Pozrite si predbežne stránku o kuzre do manželstva: www.domanzelstva.sk, ktorý môžete absolvovať počas jedného víkendu v Prievidzi.
  • Na matričnom úrade vo Veľkých Uherciach, treba spísať Žiadosť o uzavretie manželstva, ku ktorej budete potrebovať rodné listy a platné občianske preukazy.
  • V dohodnutom čase spísať cirkevnú zápisnicu na farskom úrade. K tomu potrebujete:
    • krstné listy obidvoch snúbencov (vyžiadať si ich môžete na farskom úrade v mieste, kde ste boli krstení). Krstné listy nesmú byť staršie ako polroka.
    • v prípade, ak máte trvalé bydlisko v inej farnosti ako našej, je potrebné doniesť licenciu k sobášu, ktorú Vám vydá miestny kňaz vo farskom úrade v mieste Vášho trvalého bydliska (stačí licencia od jedného zo snúbencov)
    • Žiadosť o uzavretie manželstva, ak ste ešte neboli sobášení civilne, treba ísť na matriku a vypísať potrebné tlačivo (potrebujete so sebou občiansky preukaz a rodný list). S vyplneným a úradne skontrolovaným tlačivom príďte na faru
    • občianske preukazy
    • údaje o Vašich svedkoch (meno, priezvisko, adresa trvalého bydliska, rodné číslo, zamestnanie)

Pri príležitosti Vášho sobáša môžete prispieť aj na ekonomický chod našej farnosti. Milodar po skončení sobášneho obradu odovzdajte sobášiacemu kňazovi. Z tohto príspevku sa hradia aj režijné náklady farnosti.

Pozornosť určite patrí i všetkým, ktorí vám prispejú svojím časom a ochotou ku sláveniu manželstva - p. organistovi, p. kostolníčke, prípadne miništrantom.

V týždni po sobáši si môžete ísť zobrať sobášny list, ktorý vám vystavia v matričnom úrade vo Veľkých Uherciach.

Liturgia dňa

Liturgické čítania

(čítania pri svätej omši)

Breviár

(modlitba Liturgie hodín)
Svätec dňa

Justín

Rádio Vatikán
Dnešné vysielanie
(aktívne po 20:15)

  Včerajšie vysielanie

Kontakt

(038) 748 68 64


velke.uherce@fara.sk


web counter
Zavrieť   X

Justín, mučeník

Svätý

Sviatok: 1. jún

* okolo 100 Flavia Neapolis, dnes Nablus, Palestína

† okolo 165 Rím

Atribúty: palma

Význam mena: čestný, poctivý (lat.)

Patronát: Patrón filozofov

Sv. Justín sa narodil okolo roku 100 v meste Flavia Neapolis (biblický Sichem), dnes Nablus v Sýrskej Palestíne. Jeho rodina bola pohanská. V mladosti študoval pohanských básnikov, rečníkov, dejepiscov a filozofov. Kvôli štúdiu odcestoval do Atén, do centra vtedajšej kultúry. Počúval viacero filozofov, ktorí boli zástancami stoicizmu, peripatetizmu, pytagorejcov a platonikov. Zakotvil u platonikov, učenie Platóna sa mu zdalo najviac zodpovedajúce skutočnej pravde. Raz, ako tak na morskom brehu rozmýšľal o tomto učení, stretol zrazu neznámeho starca. Ten sa dal s ním do reči o otázkach filozofie a ľudského šťastia. Starec mu dlhšie potom rozprával o kresťanskej pravde a odporučil mu, že ak chce naozaj poznať pravdu, nech sa modlí a študuje kresťanské knihy. Hoci Justín počul o kresťanoch rôzne nepravdivé chýry – vraj sa na nočných bohoslužbách dopúšťajú orgií a jedia ľudské mäso, začal sa zaujímať o toto učenie. Zašiel na súdne pojednávania s kresťanmi, ktorých odsúdili pre ich vieru. Dojímalo ho, že sa nechceli vzdať svojho presvedčenia. Keď to videl, povedal si: „nie je možné, aby títo ľudia boli oddaní neprávostiam a telesnosti!“ Rozhodol sa stať sa kresťanom. Rok a miesto jeho krstu však nepoznáme. Možno to bolo v Efeze v Malej Ázii okolo roku 130.

Justín ďalej žil svätým a prísnym životom a zo všetkých síl sa snažil šíriť Kristovu múdrosť a pravdu, najmä medzi vzdelanými ľuďmi. Vo svojich spisoch sa často obracia na rímskych a gréckych filozofov. Aj po krste si obliekal plášť filozofov, navštevoval hlavné kultúrne strediská rímskej ríše, zakladal školy podľa vzoru vtedajších filozofických škôl a učil všetkých, ktorí k nemu prichádzali. Takto sa stal apologétom (obhajcom viery kresťanov). Napísal veľmi veľa spisov, krížom-krážom precestoval celé rímske impérium. Žiaľ, z jeho diel sa zachovalo veľmi málo – názvy poznáme z Euzébiových Cirkevných dejín, takmer úplné diela sa nám zachovali len tri: dve Apológie a Dialóg so Židom Tryfónom. Prvá Apológia je určená pre cisára Antonia Pia (138-161). Justín v nej obhajuje kresťanov a vyvracia klebety o nich. Poukazuje na skutočný spôsob života kresťanov, na pestovanie čností, čestný život. Na základe tejto Apológie potom cisár zakázal mučiť kresťanov a habať im majetky kvôli ich presvedčeniu. V Dialógu so Židom Tryfónom dokazuje, že život a učenie Krista je naplnením Starého zákona, že on je pravým, pred stáročiami prisľúbeným Mesiášom. Druhú Apológiu poslal cisárovi Markovi Auréliovi a Luciovi Comodovi. V nej sa tiež zastáva kresťanov, vysvetľuje kresťanské obrady, opisuje čisté mravy, dobročinnosť, starosť o chorých atď. Onedlho potom mal verejnú dišputu s pohanským filozofom Krescenciom. Justín ho svojimi argumentmi premohol a zahanbil. Krescencius sa urazil a udal ho. Rímsky prefekt Junius Rusticus dal Justína uväzniť spolu s jeho šiestim žiakmi. Nútil ich obetovať pohanským bohom. Ale ani vyhrážkami ich k tomu nedonútil. Nakoniec ich odsúdil na smrť. Všetkých zbičovali a nakoniec sťali. Presný rok ich smrti nepoznáme, ale predpokladá sa, že to bolo roku 165 za čias vlády Marka Aurélia.

zdroj: zivotopisysvatych.sk

Zavrieť   X